Orosz állami médiatársaságokat és vezetőit szankcionált a brit kormány

Orosz állami médiatársaságok és vezetőik ellen léptetett érvénybe szankciókat csütörtökön a brit kormány. Az indok, hogy ezek a médiaszervezetek Vlagyimir Putyin orosz elnök háborús propagandáját terjesztik.

    Liz Truss brit külügyminiszter a szankciókat bejelentő közleményében propagandistáknak nevezte az intézkedésektől érintett orosz médiavezetőket. Úgy fogalmazott, hogy Putyin hazugságok özönére alapozza ukrajnai háborúját.


    A minisztérium tájékoztatása szerint a szankciókkal sújtott médiaszemélyiségek között van Szergej Briljov, az állami Rosszija médiatársaság ismert televíziós műsorvezetője. Briljov a külügyi tárca szerint “Putyin propagandistája”, aki korábban Nagy-Britanniában élt. A csütörtökön bejelentett intézkedések alapján nem juthat hozzá Nagy-Britanniában lévő vagyoneszközeihez és nem folytathat üzleti tevékenységet az országban.


    Hasonló szankciókat rótt ki a brit kormány Alekszandr Zsarovra, a Gazprom-Media vezérigazgatójára. Zsarov korábban az orosz tömegtájékoztatási és távközlési felügyelet, a Roszkomnadzor vezetője volt. Rajtuk kívül Alekszej Nyikolovra, az állami RT televízió vezérigazgatójára és Anton Anyiszimovra, a Szputnyik médiatársaság több nyelven sugárzó nemzetközi rádióállomásának vezetőjére is.


    A brit kormány közvetlen szankciókat léptetett érvénybe több orosz állami médiacéggel szemben. Közöttük van az RT-t tulajdonló TV Novosztyi, valamint a Szputnyik hírügynökségét irányító Rosszija Szevodnya állami médiacég is.


    A londoni külügyminisztérium csütörtöki nyilatkozata szerint ezek a szankciók biztosítják, hogy az RT televízió adása “ne kerülhessen vissza a brit képernyőkre”. Elejét veszik annak is, hogy a Nagy-Britanniában tevékenykedő vállalatok és magánszemélyek üzleti kapcsolatra léphessenek az orosz állami propagandát terjesztő RT-vel és Szputnyikkal, valamint e médiatársaságok vezető tisztségviselőivel.


    A műsorszóró engedélyek kiadásáért is felelős brit távközlési felügyelet (Ofcom) a minap visszavonta az RT televízió nagy-britanniai műsorszolgáltatási jogosítványát. Azzal indokolták, hogy a hatóság nem tartja alkalmasnak az RT nagy-britanniai műsorszórási jogosultságának birtokosát, a TV Novosztyit e jog további gyakorlására.
    Az Ofcom tájékoztatása szerint a döntés előzményeként 29 vizsgálat indult annak feltárására, hogy mennyiben tekinthető pártatlannak az RT hírszolgáltatása az Ukrajna elleni orosz invázióról.

Forrás: MTI